Monday, August 23, 2010

Eksperimen di Bulan Puasa

Lepas 3 hari pertama berpuasa yang pening-pening tu, saya dan Encik Gajah buat eksperimen. Kalau tak makan kuih muih yang manis sewaktu berbuka mesti saya tak pening. So hari seterusnya tu dia tak beli kuih muih yang manis seperti kuih lompat tikam dah untuk berbuka. Dia beli lauk je :(


Dan kebetulan pulak saya dah tak pening lepas 'eksperimen' tu sampai lah sekarang. Alhamdulillah! So mungkin betullah kot. Mungkin badan terkejut lah kot tiba-tiba glukosa tinggi dalam darah bila makan manis bila berbuka. Masa berpuasa glucose rendah kan. Teori mana lah yang kami pakai ni. Suka hati je buat kesimpulan. Sila jangan terpedaya :P


Tapi lepas tu dari hari Ahad sampai Khamis Encik Gajah ada training, jadi dia dapat bekal lauk pauk lengkap sekali dengan kuih untuk berbuka. Kuih tu yang kategori manis lah, macam kuih seri muka. Sepanjang minggu berbuka dengan kuih muih macamtu takde pulak pening. So kesimpulan dari ekperimen kami tadi automatik salah. Haha.


Alhamdulillah, dalam bulan puasa ni saya agak konsisten dengan meminum air masak sebanyak 2 liter setiap hari. Rasanya ada dua hari je kot saya minum 1.5 liter je. Kalau nak lebih dari 2 liter, tak larat kot sebab nanti lagi kerap lah saya berulang alik ke tandas malam-malam. Dah lah kena bangun sahur pulak kan. Ngantuk ~_~

So saya harap expecting mothers yang lain pun sehat-sehat aje di bulan puasa ni ye. Ganbatte! Semoga penuh puasa kita tahun ni yer hehe.